L’any 2005 Mathew Pritchard, net d’Agatha
Christie, va convidar a l’autor d’aquest assaig a la casa de la seva àvia.
Mathew va ensenyar la casa a John, un reputat especialista i fan fervorós de l’obra
de Christie. Visitant la casa va veure en una habitació, que estava folrada de prestatges
plens de novel·les de l’autora, una caixa sota una estanteria baixa on hi havia
una col·lecció de 73 quaderns escolars….., quina va ser la sorpresa de Curran
quan fullejant els quaderns descobrí anotacions de la Christie sobre els seus
contes, novel·les i obres teatrals. El descobriment somiat per qualsevol
estudiós d’un autor. Després d’anys d’ordenar (o intentar-ho) i estudiar el
material, l’any 2009 sortia publicat aquest assaig. Déu n’hi do.
El llibre proposa un itinerari ordenat per
temes, no de forma cronològica, ja que els quaderns són un caos d’anotacions i
numeracions, utilitzats per Christie en la intricada confecció de les seves
obres. Això no és tot. A més de múltiples anotacions sobre aspectes i
personatges de l’obra de l’autora anglesa va trobar dos relats de Poirot
inèdits que també s’adjunten en la part final del llibre. Per plorar d’alegria.
Curran coneix molt bé les obres de Christie i d’aquesta manera va poder assignar
i ordenar els noms i esbossos de trames plantejats en els quaderns. Una
feinada. Una llàstima és la poca o nul·la informació sobre bona part dels
contes, i sobretot l’exclusió en aquests quaderns de qualsevol anotació sobre dues
de les grans peces de Dame Agatha, Asesinato
en el Orient Express i El asesinato
de Roger Ackroyd. Sap greu sobretot per aquesta última obra, ja que saber
com va arribar a adjudicar-li el paper d’assassí a qui ho va fer hagués sigut
fascinant.
Estructurar el llibre per temes i no de forma
cronològica, segons Curran, implicava parlar de tot tipus d’obres de l’autora i
no ajuntar les més famoses en una part acotada del llibre. És una opció tan
bona com una altra. Cada lector trobarà seccions més interessant que d’altres.
Jo vaig trobar fascinant el capítol on s’agrupen les obres que tenen com a motiu
recurrent les cançons infantils. L’anàlisi de Curran és detallat i brillant i
quan ha de criticar a l’autora per no saber enllaçar alguna part d’una cançó amb
el fil argumental d’una novel·la ho fa sense miraments. Curran és un fan però
no un cretí. Això queda acreditat quan afirma que “la prosa de Christie, aunque
bajo ningun concepto era distingida, fluye con gran facilidad”.
Dame Agatha de joveneta |
Un altre dels aspectes més destacables del
llibre són les conclusions de Curran sobre el mètode de construcció de les
trames de les novel·les que utilitzava Christie quan diu “sabemos que esta
apariencia indiscriminada que muestran las anotaciones y la construcción de las
trames es percisamente eso, mera apariencia....en realidad, esa manera de
avanzar a merced del azar es justamente su método. Era capaz de sacar un gran
partido mental del caos, que la estimulava más que la rigidez del orden” (pag
92). Costa creure que unes novel·les que precisament han de tenir una
“construcció” perfecta com un trencaclosques no estiguessin dissenyades amb
tiralínies. Però bé, farem cas a Curran que en sap un niu del tema.
L’assaig també és interessant quan aborda,
encara que per sobre, la relació de Christie amb el Detection Club i els seus membres i de les relacions que mantingué amb
alguns d’ells. També descobreix que la novel·la Muerte en el Nilo havia de ser protagonitzada per la senyoreta
Marple però Christie no va creure convenient que una iaia viatgés per llocs
exòtics i es va decantar finalment pel seu detectiu estranger Poirot. També és
molt curiós el capítol dedicat a les obres teatrals de l’autora anglesa. Menció
especial als comentaris de Curran a l’obra teatral de l’any 1973, Akenaton.
El llibre és ple d’informació curiosa com quan
explica que Ellery Queen, més d’una
vegada va haver d’abandonar la redacció d’una novel·la després de llegir una
obra de la Christie. I és que Agatha era una pedrera d’idees com deixa molt
clar la lectura d’aquest llibre.
L’única pega que li podria posar a Curran és
l’inevitable desvetllament dels culpables/assassins de les novel·les i contes
que comenta. Encara que és del tot punt inevitable comentar les estratègies que
utilitzava l’autora per escriure les seves peces i no parlar sobre els punts
culminants de les novel·les i contes que és el desemmascarament del culpable.
Un altre aspecte negatiu, del que Curran no té cap culpa, és l’errada del
traductor quan confon a Ellery Queen amb una dona escriptora. Entenc que un
traductor no te perquè saber que Ellery Queen eren dos homes, però com a lector
d’un llibre que possiblement només llegiran els fans o curiosos de l’autora hi
ha errors que degraden el plaer de la lectura. Una altra pega tampoc atribuïble
a Curran és la inclusió d’un índex final d’obres però no de noms.
Curran cofoi per la feina feta |
La part final és irresistible per a qualsevol
aficionat al gènere. Curran adjunta dos contes, mai publicats, de Christie. El
primer és una nova i totalment diferent versió del conte La captura del Cerbero recollit en Los Trabajos de Hèrcules. El conte és fluix i la trama per la seva
escassa extensió sembla massa desperfilada. Molt millor és el segon conte El incidente de la pelota del perro,
possible gènesi de la seva novel·la El
testigo mudo. Una història ben traçada i executada. Una joia.
Entenc que aquest documentadíssim assaig sobre
les tècniques, temes i maneres d’elaborar bona part de la producció de Christie
estigui molt acotada als fans de l’autora, però no hauria de ser així perquè és
una lectura absorbent i irresistible. El delit que provoquen les fotografies
amb les anotacions il·legibles (Déu meu quina lletra!!) dels quaderns de la
Christie feien aflorar el friki que porto dintre. Agradi o no Christie, quan
acabes la lectura del llibre no pots menys que sentir admiració per la
fecunditat i brillantor de bona part de la seva producció literària.
Títol original: Agatha
Christie’s Secret Notebooks
Títol en castellà: Agatha
Christie. Los cuadernos secretos.
Traducció: Miguel
Martínez-Lage
Editorial: Suma de letras
Col•lecció: -----
Any de publicació: 2009
Any d’aquesta edició: 2010
Pàgines: 555
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada